14 Maj 5 wskaźników finansowych kluczowych w deweloperce
Na rynku funkcjonuje wiele firm deweloperskich, ale nie każda z nich ma realne szanse na odniesienie sukcesu. Oprócz atrakcyjnej oferty i wysokiej jakości świadczonych usług przedsiębiorstwa działające w tej branży muszą również zadbać o dobrą sytuację finansową. W jej analizie pomaga znajomość najważniejszych wskaźników, które na nią wpływają. Warto poznać je więc nieco bliżej.
Analiza sytuacji finansowej firmy deweloperskiej – jak ją przeprowadzić?
Branża deweloperska jest ściśle powiązana z budownictwem, dlatego wszelkie zawirowania, które mają miejsce w tym sektorze, odbijają się także na jej funkcjonowaniu. Wzrost cen materiałów i kosztów transportu może negatywnie wpływać na kondycję przedsiębiorstw, które działają w budowlance, a co za tym idzie, w deweloperce. Bardzo ważne jest więc regularne przeprowadzanie analizy sytuacji finansowej.
Najistotniejsze wskaźniki, które musisz wziąć pod uwagę podczas weryfikowania efektywności funkcjonowania firmy deweloperskiej, to przede wszystkim:
- marża brutto ze sprzedaży,
- poziom zadłużenia netto,
- aktualny poziom przedsprzedaży,
- potencjał sprzedażowy,
- sprawność działania.
Interpretacja poszczególnych wskaźników finansowych – co musisz o nich wiedzieć?
Jeśli już wiesz, które ze wskaźników mają największe znaczenie w przypadku firm deweloperskich, to przekonaj się, w jaki sposób właściwie interpretować wyniki takiej analizy.
Marża ze sprzedaży
Parametr ten określa zysk firmy deweloperskiej ze sprzedaży nieruchomości już po odliczeniu wszelkich poniesionych wydatków. Koszty realizacji inwestycji to przede wszystkim zakup gruntu oraz zapłata na rzecz firmy budowlanej.
Im wyższa marża firmy, tym więcej pieniędzy zostaje w jej budżecie. Może je ona przeznaczyć na kolejne przedsięwzięcia oraz rozwój. Parametr ten określa więc, czy deweloper cieszy się uznaniem na rynku, a jego nieruchomości są chętnie wybierane przez klientów.
Poziom zadłużenia
Jest to wskaźnik określający zdolność do wywiązania się z aktualnych zobowiązań finansowych. Opisuje on, czy firma deweloperska jest w stanie spłacić je w terminie. Ma to kluczowe znaczenie przede wszystkim pod względem rozwoju i poszerzenia skali działalności.
Jeśli poziom zadłużenia jest bardzo wysoki, a możliwości finansowe nie umożliwiają wywiązania się z zobowiązań, stanowi to ogromny problem dla firmy. W przypadku nagłego pogorszenia się sytuacji na rynku nieruchomości może to nawet skutkować bankructwem.
Poziom przedsprzedaży
W przypadku firm deweloperskich wynik sprzedażowy można poddawać interpretacji dopiero w chwili, gdy klient, a najczęściej jego bank, dokona wypłaty ostatniej transzy na poczet inwestycji. Może to trwać nawet kilka miesięcy. To właśnie dlatego w tej branży stosuje się wskaźnik, jakim jest poziom przedsprzedaży.
Jest to liczba podpisanych umów przedwstępnych oraz deweloperskich. Im jest ich więcej, tym większa popularność danej firmy. Wskaźnik ten wiąże się nierozerwalnie z kolejnym, który także powinieneś poznać nieco bliżej.
Potencjał sprzedażowy
Liczba podpisanych z klientami umów przedwstępnych i deweloperskich pozwala ocenić pełen potencjał sprzedażowy. Warto analizować te dane w odniesieniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Wynik takich porównań pozwoli ocenić, czy ten parametr rośnie, czy też wykazuje tendencję spadkową.
Potencjał sprzedażowy pozwala także ocenić wstępne zyski firmy. Na podstawie zgromadzonych danych można bowiem oszacować, ile mieszkań lub domów sprzeda się w kolejnych kwartałach oraz jakie przyniesie to wpływy. Musisz wiedzieć, że do oceny potencjału niezbędne jest także uwzględnienie oferty dewelopera oraz zgromadzonych zasobów, a przede wszystkim gruntów pod kolejne inwestycje.
Sprawność działania
Jest to parametr określający produktywność wykorzystania zasobów oraz kapitału. Pozwala określić, czy zarządzanie majątkiem przedsiębiorstwa odbywa się efektywnie. Wskaźnik ten ma kluczowe znaczenie zarówno dla płynności finansowej całej firmy, jak i perspektywy jej dalszego rozwoju.
Jak zadbać o dobrą sytuację finansową firmy deweloperskiej?
Samodzielne monitorowanie i analizowanie poszczególnych wyników Twojej firmy może być trudne i czasochłonne. Pomoże Ci w tym specjalistyczne oprogramowanie przeznaczone dla firm deweloperskich. Praktyczny kokpit menadżerski da Ci dostęp do różnego rodzaju raportów dotyczących m.in. kosztów i przychodów. Znajdziesz w nim również analizy finansowe, które pozwolą Ci określić, czy Twojemu przedsiębiorstwu nie grozi bankructwo.
Regularne analizowanie wyników finansowych, a także ogólnej pozycji na rynku deweloperskim umożliwia podejmowanie kluczowych decyzji związanych z rozwojem firmy. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia zdobywania przewagi nad konkurencją. Zadbaj o to, aby Twoje przedsiębiorstwo cieszyło się dobrą opinią, a także rozwijało się we właściwy sposób, przynosząc Ci coraz większe zyski.
Tego rodzaju oprogramowanie pozwala również na sprawne planowanie oraz zarządzanie realizowanymi inwestycjami. Bez względu na to, jak dużą firmę prowadzisz, funkcjonalności takiej aplikacji z pewnością ułatwią Ci jej kontrolowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oprogramowania, nasi doradcy czekają na maila lub telefon.
Sorry, the comment form is closed at this time.